Welcome to Sophie Dijkgraaff   Click to listen highlighted text! Welcome to Sophie Dijkgraaff Powered By GSpeech

Stel, u ligt al zo’n vierenvijftig jaar onder een marmeren steen op begraafplaats Père-Lachaise. Af en toe komen er fans langs die hartstochtelijk van u en uw muziek houden maar verder krijgt u uw welverdiende rust. Komt er plots een of andere reclamemaker die een commercial verzint waarin een man, van de onsexy soort, danst met een bladblazer op uw muziek…

 Nou ik weet niet wat u zou doen, maar ik zou op dergelijk moment niet verlangen naar de stoel die aan het einde van het spotje te zien is. Ik zou met alle voetbeentjes die ik nog over heb zo hard op de grond stampen dat heel Parijs op z’n grondvesten schudde. Hoe komt men erop de prachtige stem van Edith Piaf te gebruiken om tuingereedschap aan te bevelen?

Het zal wel weer iets te maken hebben met het ophogen van de verkoopcijfers. En de stem van Piaf trekt de aandacht, ook nu nog. Maar om nou over te gaan tot de aankoop van zo’n ding, nee. ’t Zou trouwens ook geen goede investering zijn. Ik heb geen tuin en om op mijn balkon te gaan staan zwaaien met een bladblazer onder het galmen van: ‘Non! Je ne regrette rien!’lijkt me geen goed idee. Ik hoor de sirenes al gillen…
Er is nog een stem die emoties bij me losmaakt en me wel dírect tot handelen doet overgaan. Ook nu, niet om iets te kopen maar om het geluid van mijn televisie de nek om te draaien.

Ik heb het over de stem van: ‘En doei regen! Niemand hoeft dit ooit te weten.’ Juist, hier spreekt de fotoboekengigant. Nou ja, de stemactrice ingehuurd door een reclamebureau dat het publiek beschouwt als een groep kleutertjes die door de inzet van Pippi Langkous vast over te halen zijn om de door regen geteisterde vakantiebestemming om te toveren tot een zonovergoten walhalla. Het enige water dat daar naar beneden viel was van een waterval. Of van de douche. Maar regen, no way! ’Een kwestie van inzoomen en bijsnijden. Ik vraag me nu ineens af, zou de echte Pippi nog leven? Geen idee.

Tv-reclame. Dit jaar bestaat het fenomeen vijftig jaar. Wat begon met één minuut is opgelopen tot minimaal zeven minuten commercials bedacht aan de hand van psychologische inzichten (de Gestaltwetten) en met enig doel ons aanzetten tot kopen, kopen en nog meer kopen. Maar kunnen we zonder? Welnee, niemand wil toch de terugkomst van het kijk en luistergeld?

PS Pippi leeft nog. Ze is 58 jaar…

©Sophie Dijkgraaff

 
 
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech