Welcome to Sophie Dijkgraaff   Click to listen highlighted text! Welcome to Sophie Dijkgraaff Powered By GSpeech

Voor het boek Hex produceerde de verbeeldingskracht van Thomas Olde Heuvelt, het personage van heks Katherine van Wyler. De Wylerheks, zoals de vrouw kortweg genoemd wordt, jaagt met haar in kettingen gebonden gestalte, dichtgenaaide ogen en mond de bewoners van het gehucht Beek in Gelderland, de stuipen op het lijf. De auteur laat tijdens het schrijven van het verhaal zijn inbeeldingsvermogen volledig vrij om wreedheden te bedenken waarvan wij lezers wel smullen maar nooit daadwerkelijk overwegen uit te voeren.

Afgelopen week las ik een reportage opgetekend door journalist Sander Sonnemans van het AD. De journalist schrijft in het stuk over zes verdachten die terecht staan voor martelingen welke hebben plaatsgevonden op Goeree. De vijf mannen en één vrouw hielden drie mannen gevangen die groteske beproevingen moesten doorstaan. Zo werden ze verkracht met een grote bierfles, deodorantbus of honkbalknuppel en werd er gedreigd met het afknippen van oren, een pink en penis. Horrordaden ontsproten uit het brein van de daders …

Vanwege het onderwerp voor een andere column, moest ik me onlangs verdiepen in de schilderkunst uit de 17e eeuw. Al speurend stuitte ik op de schilders Jan van Kessel de oude (1626-1679) en Jan van Kessel de jonge (1654-1708). Vader en zoon hadden het talent om uiterst secuur en gedetailleerd hun onderwerpen op doek weer te geven. De mooiste werken van de schilders zijn wat mij betreft Haven scène met vis uitgevoerd in olieverf door Kessel senior en de afbeelding Schelpen door junior waarbij men zich kan afvragen of men niet naar een foto kijkt.

Op dit moment is de BBC-documentaire Blue Planet 2, op tv te zien. Wekelijks krijgen we te zien welke schoonheid onze zee verborgen houdt. De wonderlijke vormen van de vissen, week- en schelpdieren, de singuliere manier van voortbewegen, de in de genen meegegeven overlevingstrategieën, blijven verbazen. En hoe mooi ook de kleurschakeringen gebruikt door schilders als Kessel senior en junior, ze halen het niet bij de tinten van de flora en fauna in onze oceanen.

En zo blijkt, de schrijver kan ons door gebruik van woorden laten huiveren, de schilder kan onze emoties aanspreken door zijn impressie op de wereld, maar hoe de kunstenaar zijn voorstellingsvermogen ook oprekt, de realiteit is vaak nog afschuwelijker of zoveel mooier dan we ooit kunnen bedenken!

©Sophie Dijkgraaff

De reportage van Sander Sonnemans lezen? Klik hier 

De aflevering van Bleu Planet 2 is te bekijken op NPO.nl 

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech