Welcome to Sophie Dijkgraaff   Click to listen highlighted text! Welcome to Sophie Dijkgraaff Powered By GSpeech

De emo-kerstcommercials vliegen ons weer om de oren. Gezien? Beau van Erven Dorens die, gestoken in een goudkleurig colbert, goedgehumeurd het eten voor zijn dispuutgenoten opdient? Frank Lammers die zich in een Noorse trui – overigens een mooier exemplaar dan die van Japie uit Boer zoekt Vrouw – dwars door een sneeuwbui zingend naar de Jumbo begeeft? Plus maakt het wel heel bont, daar schuwen ze zelfs de opstanding van een dode oma niet om ons te laten kopen, kopen, kopen. En Appie?

Appie wil ons wijsmaken dat het kerstfeest niet twee maar dertig dagen duurt. Eén maand die we helemaal in het teken kunnen zetten van gezelligheid met het gezin en opa en oma en de hond en de kat en de buren en noem maar op. ’t Is natuurlijk wel de bedoeling dat al deze knusheid gepaard gaat met een heleboel (vr)eten want laten we eerlijk zijn, de viering van Kerst heeft allang niets meer te maken met de komst van kindeke Jezus. Welnee, Santa Claus is coming to town!

Wat zou ik graag geloven in al het moois dat ons deze periode wordt voorgeschoteld. Wat zou ik graag Rudolf the red nosed reindeer met een arrenslee over de wolken zien denderen, meemaken dat de wereld écht dertig dagen vol pais en vree is en dat Frankie goes to the Jumbo onderweg een trui weggeeft aan een dakloze man. Helaas, de decemberdagen zijn net zo gewelddadig als de tekst van de uit 1944 afkomstige hit Baby it’s cold outside. Gehoord? Vierenzeventig jaarna het uitkomen van het liedje is plots de zanger een verkrachter, de zangeres zijn prooi. Dat de Baby in kwestie haar nachtelijke escapade afblaast uit angst voor de mening van haar omgeving, daarover lees ik niets. Trouwens, zo bezien is er niet eens zoveel veranderd. De man een held, de vrouw… vult u maar in.

Terug naar de emo-reclame waarvan de makers waarschijnlijk nooit de artikelen over kerststress onder ogen hebben gekregen. Ze hebben een nieuwe deelnemer aan het spel toegevoegd: Pistachio, alias #frekkel uit Slovenië. Het populaire zwerfhondje speelt de hoofdrol in de reclamespot van de Nederlandse Staat. Op de sociale media intussen uitgeroepen tot “briljantste, vertederendste, liefste en geniaalste” van allemaal. Verwacht wordt dat wij na het zien van de kleine en masse naar de winkel hollen voor een Staatslot. En het gekke is… ik voorzie dat deze illusie gaat verkopen, echt!

©Sophie Dijkgraaff

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech