Welcome to Sophie Dijkgraaff   Click to listen highlighted text! Welcome to Sophie Dijkgraaff Powered By GSpeech

Afgelopen maandag zag ik hem voor het eerst: de Supermaan alias Bloedmaan, Wolfmaan of om kort te gaan, de Superbloedwolfmaan. Eerder maakte ik me er niet zo druk over, een maan is een maan, tot ik maandagmorgen de lamellen opendeed en mijn oog viel op een wonderschone roodstralende bolMede door de wetenschap dat Blue Monday op de agenda stond prijsde ik mezelf gelukkig. De dag was in ieder geval goed begonnen.

Voor u denkt dat ik werkelijk geloof dat de 4e maandag van januari een deprimaandag is, dat is niet zo. Zodra ik voor het eerst over de term Blue Monday hoorde, schaarde ik het fenomeen gelijk onder de categorie lariekoek. Lariekoek waar verkopers handig een slaatje uit slaan. Zo floepte een blauw mannetje, terwijl ik stond te gluren naar de grapefruit aan het firmament, een bericht in mijn mailbox waarin de leuze: Blue Monday, items om deze dag de baas te zijn. Natuurlijk volgde eronder een opsomming van de meest uiteenlopende spullen om de catastrofe te overleven. Voor elk wat wils doch wel te laat Bolbolbolbolbolbolbolbol.com. Mocht ik ooit alsnog gaan geloven in deze idioterie dan heb ik zo’n survival kit nodig op de dag zelf en niet étmalen later …

Goed. Intussen heeft de bedenker van Blue Monday ook van zich laten horen. Cliff Arnall heeft gemengde gevoelens over zijn uitvinding. Dat zijn reclamegeleuter zoveel invloed zou hebben op het publiek … Hij stond versteld. ‘Het is goed als mensen praten over hun depressie en hun gevoel. Aan de andere kant moet Blue Monday geen self-fulfilling prophecy worden waardoor mensen gaan somberen alleen omdat het die dag van het jaar is,’ vertelde de auteur aan een interviewer van de The Telegraph. Echter, zo werken de hersens van een mens, mijnheer Arnall. Vertel een individu dat hij of zij iets (nodig) heeft, herhaal dat met grote regelmaat et voilà, de mens gelooft en koopt. Dus bedenk wat u de wereld inzendt. Maar ach, dat deed u toch al?

De volgende Superbloedwolfman is volgens kenners te zien op zaterdag 31 januari 2037. Het verschijnsel begint dan om 3.30 uur. Het hoogtepunt ligt rond 6.13 uur. Mits mijn drieënzeventigjarige lichaam dan nog fit genoeg is om vroeg op te staan ga ik zeker kijken en wie weet schiet de eerste keer dat ik hem zag me wel te binnen. Blue Monday is dan hopelijk allang verwezen naar het rijk der fabelen.

©Sophie Dijkgraaff

Bronnen: De Volkskrant, De Leeuwarder Courant

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech