Welcome to Sophie Dijkgraaff   Click to listen highlighted text! Welcome to Sophie Dijkgraaff Powered By GSpeech

De vraag drong zich al eerder aan me op. ‘Wat kan ík doen aan de klimaatverandering?’ Dat het antwoord vandaag mijn mailbox binnenrolde vermomd als een aanbieding van Bol.com – 40% korting op heel veel make-up! – verbaasde me enorm. Of was dit een speling van het algoritme? Geen idee.

Goed. Wat heeft het één met het ander te maken? Laat ik het uitleggen. Het begon dus met de aanbieding die het blauwe mannetje precies op het juiste tijdstip mijn mailbox in slingerde. Ik had mascara nodig. Super waterproof want ik háát donkere kringen. Zodoende klikte ik op de link die superhandig altijd wordt meegestuurd waarna ik plotsklaps besefte, wat zo simpel lijkt is in werkelijkheid uiterst gecompliceerd.

Op 8 pagina’s had ik keuze uit 240 mascararollers. Vraag één diende zich aan: ‘Welke kleur wil ik?’ Per merk zijn er logischerwijze meerdere mogelijkheden want houdt de één van zwarte wimpers bij blond haar de ander belieft bruine. (Heren, niet afhaken. Wellicht leert u nog wat.) Ik ben het zwarte type maar hoe zwart? Dark Magic Black, Ultra Black, Extra Black, Intense Black, Fatal Black? Na lang wikken en wegen viel mijn keuze op Fatal Black. ’t Belooft een sexy oogopslag en dat is op mijn leeftijd algauw een pluspunt.

Volgende selectie. Het borsteltje. Hoe moet dit gevormd zijn? Halfrond of recht? Moet het borsteltje voorzien zijn van veel haartjes? Zo ja, moeten deze schuin of recht geplaatst zijn? Of kies ik voor een kunststof high-tech IFX borstel? En ook al heeft de tijd mij geleerd dat elk borsteltje min of meer hetzelfde resultaat oplevert, wederom verstreken tientallen minuten. Tot die ene dringende vraag weer in mij opborrelde: ‘ Wat kan ík doen aan de klimaatverandering?’ Ditmaal direct gevolgd door: ’Wat zou er gebeuren als alle fabrikanten hun assortiment zouden terugbrengen naar twee van hun allerbeste mascara’s in de meest gangbare kleuren? Zou er dan nog genoeg te kiezen zijn? Is het niet zo dat fabrikanten steeds wat nieuws verzinnen om de verkoop gaande te houden? En wat zou deze downsizing betekenen voor alle verpakkingsellende?’

Lastige vragen waarop ik zo één, twee, drie niet alle antwoorden weet. Toch kan ik wel iets doen. Komende week fiets ik naar de drogist waar het aanbod mascara’s vast groot genoeg is maar waar de verzenddoos evenals de postbezorger achterwege blijft. En passant help ik dan ook nog een middenstander aan een boterham. ‘t Lijkt mij een mooie eerste stap!

©Sophie Dijkgraaff

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech