Als gevolg van de coronacrisis gooien bedrijven mijn inbox vol met berichten die mij loven omdat ik al dagen, maanden, jaren trouwe klant ben. Waarna gewéldige kortingen worden beloofd op mijn volgende aankoop. Zo ontving ik een aanbieding van een juwelier waar ik eerder echt geen karrenvrachten euro’s had ingeleverd. De enige klus die zij pasgeleden hebben geklaard was het simpelweg vervangen van het batterijtje van mijn horloge. À raison van tien euro. Tip: laat je datzelfde werkje uitvoeren tijdens je vakantie in Turkije sta je na betaling van hooguit drie euro weer buiten met een prima tikkend uurwerk. Maar ja, ook dat land is momenteel onbereikbaar en ik moest wat. Zonder blauwkleurig uurwerk is het leven niet te doen.

Enfin, naast al deze kortingen zijn er ook aanbiedingen die je ongezien – PLOP! – kunt deleten. Dat doe ik meestal ook. Tot afgelopen week. Door nieuwsgierigheid gevoed, las ik zo’n mailtje door. Laat ik beginnen met de afzender: Teun nog wat. Leuke voornaam en nog leuker Teun werkt bij Teamuitjes.com. Direct had ik visioenen van grote groepen collega’s die bungeejumpend de Euromast afzeilden. Een voor een natuurlijk. Anders wordt het een zooitje. Ja, ik heb slechts twintig teamgenoten echter als alle medewerkers van Unilever in een keer springen …

Zoals de meeste illusies spatten ook deze uiteen. Teun verkoopt geen plezier. Teun maakt je attent op uitvaartverzekeringen want o, o, wij Nederlanders zijn met van alles bezig behalve met ons eeuwige vertrek. En dat vraagt om moeilijkheden want wat wil je? Mieke Telkamp, de Red Hot Chili Peppers, The Boss? Rozen, chrysanten of dahlia’s? En wie mag tijdens je afscheid de loftrompet steken? Vragen, vragen, vragen. Trouwens tijdens mijn afscheidsuitje laat ik de geachte aanwezigen nog een keer genieten van mijn idool Johnny Hallyday. Beter is er niet om van het aardse op te stijgen naar het hemelse. Dat wist ik al voor Teuns verkoopmailtje.

Intussen vraag ik me wel af, wie was diegene met de gedachtenkronkel om Teamuitjes.com deze campagne te laten voeren? Na even op Twitter rondgesnuffeld te hebben trof ik werkelijk niemand die boven de hastags: afdelingsuitje, bedrijfsuitje, personeelsuitje of teamuitje schreef: ‘Net lekker mijn uitvaart geregeld.’ Teamuitjes.com snap ik wel. Ook hun handel ligt volledig op z’n gat en tja, dan is aanhaken bij een beroepsgroep die momenteel alleen maar oplopende cijfers kent een prima redmiddel. Toch Teun?

© Sophie Dijkgraaff

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.