Wat een opluchting! Begin deze maand is de Nederlandse Telecommunicatiewet in werking gegaan. Dat betekent dat bedrijven ons alleen nog mogen bellen als we er uitdrukkelijk toestemming voor geven. Door deze wet krijgt het vak telemarketing een flinke klap te verwerken. Hoewel, ook al sta ik in het Bel-me-niet Register, regelmatig werd ik toch gebeld door een bedrijf dat mij op slinkse wijze een nieuw contract of product wilde aansmeren. Alsof ik malle Jetje ben.

Laatst nog werd ik opgebeld door een telemarketeer die een aanbieding had namens een energiebedrijf. Nadat ik de riedel had afgeluisterd, vertelde ik geen interesse te hebben. Baf, direct werd de verbinding verbroken. Op klantgerichtheid was deze vrouw duidelijk niet getraind.
Over klantenservice gesproken, heb je al kennis gemaakt met Billie? Nee, niet de doe-het-zelf Billy van het Zweedse concern. Ik bedoel chatbot Billie, het blauwe mannetje van de webwinkel die overgenomen is door de Appie. Met hem had ik afgelopen week contact. Ik kan je vertellen, Billie is een vriendelijke en hulpvaardige 'man' die me niet begrijpt. Een beetje zoals mijn vriend, die wil ook wel eens reageren met: wat bedoel je in vredesnaam? Enfin, nadat Billie op mijn beeld verscheen bleek zijn kennis beperkt tot het stellen van de vragen: wat bedoel je? Wil je iets bestellen? Je wilt iets terugsturen? Nee! Nee! En nee! Intussen raakte ik geïrriteerd, maar Billie? Die herstartte gewoon zijn eerdere vragenronde. Net toen ik de neiging kreeg om de irritante chatbot van mijn beeld te kieperen kwam er – halleluja! – een vrouw van vlees en bloed tussen mij en de robot. En wonder o wonder, zij begreep me in één keer en ging direct met mijn vraag aan de slag. De mailtjes die ik daarop van haar ontving werden vriendelijk afgesloten met: 'Voor nu een fijne dag en blijf gezond.' Geen haar op mijn hoofd die na zoveel vriendelijkheid bedacht dat ik beter naar een andere webwinkel kon gaan voor mijn aankopen.

Moraal van dit verhaal: als je mij iets wilt verkopen is klantvriendelijkheid prioriteit nummer één. En ja, dat 'blijf gezond' dat de blauwe vrouw standaard onder haar mail zet is wat overdreven, maar stukken beter dan de verbinding verbreken als een antwoord je niet aanstaat. Dus telemarketeers, mochten jullie een gat in de nieuwe wet vinden en toch weer gaan bellen, neem een voorbeeld aan de klantenservice van de webwinkel. En blijf gezond!

© Sophie Dijkgraaff

 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.