Elke dag wordt mijn inbox overspoeld door mails van bedrijven die me de hemel in prijzen, me als een toegewijde klant beschouwen en de meest fantastische kortingen beloven voor mijn volgende aankoop. Zo ontving ik onlangs talloze aanbiedingen van een juwelier, waar ik eerder het batterijtje van mijn horloge had laten vervangen. Na één bezoek sta ik voor eeuwig in de maillijst, zo lijkt het.
Te midden van deze zee van kortingen bereiken me ook spamberichten, die ik normaal gesproken direct verwijder. Tot vorige week. Gedreven door nieuwsgierigheid waagde ik me aan zo'n bericht. Laten we beginnen met de afzender: een zekere Teun van iets. Een aardige voornaam, en nog aardiger, Teun werkt bij Teamuitjes.com. Onmiddellijk kreeg ik visioenen van grote groepen collega's die bungeejumpend de Euromast afsprongen. Eén voor één natuurlijk, anders wordt het een rommeltje.
Helaas spatte deze droom al snel uiteen. Teun verkoopt geen plezier. Nee, Teun brengt je de onontkoombare realiteit van uitvaartverzekeringen, omdat wij Nederlanders blijkbaar met van alles bezig zijn behalve met ons voorbereiden op ons eeuwige vertrek. En dat leidt tot dilemma's, want wat wil je? Mieke Telkamp, de Red Hot Chili Peppers, The Boss? Rozen, chrysanten of dahlia's? En wie mag bij je afscheid de loftrompet steken? Vragen, vragen, vragen. Overigens, tijdens mijn afscheidsbijeenkomst laat ik de aanwezigen nog een laatste keer genieten van mijn idool Johnny Hallyday. Er is geen betere manier om van het aardse op te stijgen naar het hemelse. Dat wist ik al vóór Teuns verkoopmailtje.
Inmiddels vroeg ik me af: welk creatief brein kwam op het briljante idee om Teamuitjes.com deze opmerkelijke campagne te laten voeren? Na een vluchtige verkenning op sociale media stuitte ik werkelijk op niemand die trots de hashtags 'afdelingsuitje', 'bedrijfsuitje', 'personeelsuitje', of 'teamuitje' gebruikte met de begeleidende tekst: ‘Net mijn uitvaart perfect geregeld.’ De absurditeit van het leven, verpakt in bedrijfsaanbiedingen en marketingcampagnes, liet me glimlachen. Soms is het leven zelf de meest onverwachtste bron van vermaak.
© Sophie Dijkgraaff