IJssel en Lekstreek 12 december 2018

In heel Nederland zijn ze al te vinden: pop-upstores. U kent het concept waarschijnlijk wel. Pop-upstores zijn winkels die opeens in het straatbeeld verschijnen. Vaak duiken ze op in lege panden. De inhoud van dergelijke winkels kan op verschillende manieren worden ingevuld. Zo kunnen er producten als kleding of make-up worden verkocht, komen er in sommige kunstexposities, of settelt een restaurant zich op de tijdelijke locatie. In het bijzonder voor startende ondernemers is het dé kans om te toetsen of het product dat zij aan de man willen brengen enig kans van slagen heeft. Het is niet uitzonderlijk dat een pop-upstore zo’n succes is dat de eigenaar zich permanent vestigt.

Prima hergebruik

In onze stad is de winkelleegstand flink afgenomen. Lag het percentage leegstaande panden in 2015 nog op 7,8%, in 2017 publiceerde Dynamis, een overkoepelend samenwerkingsverband tussen vastgoedorganisaties, een daling naar 1,2%. Toch zijn er in onze winkelcentra nog zat panden te vinden die langere tijd leegstaan. Alleen al in De Scholver en De Terp zeker vijf. Mooie locaties om startende ondernemers en kunstenaars van onze stad ruimte te bieden wat reuring te brengen met hun verfrissende ideeën. Met als bijkomend voordeel dat deze pop-upstores nieuw winkelend publiek aantrekken die als vanzelf ook de andere winkels ontdekken.
Onder de naam Rive Studio's & Apartments worden op het Rivium kantoorgebouwen omgetoverd tot hippe stadswoningen. De eerste studio’s, vooral bedoeld voor jongeren die net afgestudeerd zijn en aan een baan beginnen, worden in februari van het volgend jaar opgeleverd. Is dat geen prima voorbeeld van hergebruik? ’t Lijkt me dan ook geweldig als de vastgoedeigenaren van de leegstaande winkelpanden binnen onze stad, de landelijke trend gaan volgen en hun bezit ook aanbieden via websites als Pop Up Plaza. Leegstand is tenslotte achteruitgang.

©Sophie Dijkgraaff